Ефект ілюзії правди: як повторювання примушує нас вірити

Усі чули тезу, що ми використовуємо тільки 10 відсотків свого мозку, але якщо його залучити на всі 100, то можна стати надлюдиною зі суперздібностями. Розчаруємо: це не так. Ми завжди використовуємо наш мозок «на повну», а наші нові здібності залежать від створення нових зв’язків між нейронами.

Щоб швидко приймати рішення, ми послуговуємося певними шаблонами мислення, але за це сплачуємо свою ціну — таке мислення містить помилки. Це називають когнітивними упередженнями. Ми починаємо серію матеріалів, у яких розповімо, якими бувають когнітивні викривлення, та як їх досліджували.

Ідея, що ми використовуємо тільки 10 відсотків нашого мозку може здатися правдивою не лише тому, що хочеться заволодіти суперздібностями, а і тому, що цю тезу можна було почути безліч разів з різноманітних джерел. Коли інформація повторюється багато разів, ми починаємо вірити в неї — так працює когнітивне упередження під назвою ефект ілюзії правди.

Перший експеримент, який досліджує ефект ілюзії правди, провели науковці Лінн Хашер, Девід Гольдшейн з Університету Темпл та Томас Топіно з Університету Вілланова ще в 1977 році. Для студентів підготували 140 правильних та хибних тверджень з різних галузей: історія, наука, політика, спорт та інші. Там були такі твердження, як наприклад:

Правда: «Ернест Хемінгуей отримав Пулітцерівську премію за роман “Старий і море»

Неправда: “Літій — найважчий з металів” (літій — найлегший).

З усіх тверджень 20 повторили 3 рази, а студенти мали вказати, які твердження є правильними, а які — хибними.

Виявилось, що з кожним повторенням тверджень, учасники все більше набували впевненості, що сказане в них може бути правдою.

Вчені дійшли висновку, що повторення примушує нас вірити, що висловлена теза є правдою. Чим більше повторюються сказане, тим більше воно нам здається правдивим.

Ефект дії цього упередження посилюється, коли людина втомлена або її відволікає інша інформація. Зараз ми ми постійно перебуваємо в інформаційному шумі, тому піддатися впливу цього ефекту можна досить легко.

Протидіяти цьому когнітівному викривленню, окрім, звісно, боротьби з російською пропагандою, можна пам'ятаючи, що повторення тез — це намір нас переконати. Щоб зменшити ризик потрапляння під цей ефект, ми маємо аналізувати звідки, від кого, та коли саме з’являються повторювані меседжі. Також варто пам'ятати, що завжди слід перевіряти інформацію.


Читайте також