Усі чули тезу, що ми використовуємо тільки 10 відсотків свого мозку, але якщо його залучити на всі 100, то можна стати надлюдиною зі суперздібностями. Розчаруємо: це не так. Ми завжди використовуємо наш мозок «на повну», а наші нові здібності залежать від створення нових зв’язків між нейронами.
Щоб швидко приймати рішення, ми послуговуємося певними шаблонами мислення, але за це сплачуємо свою ціну — таке мислення містить помилки. Це називають когнітивними упередженнями. Ми починаємо серію матеріалів, у яких розповімо, якими бувають когнітивні викривлення, та як їх досліджували.
Ідея, що ми використовуємо тільки 10 відсотків нашого мозку може здатися правдивою не лише тому, що хочеться заволодіти суперздібностями, а і тому, що цю тезу можна було почути безліч разів з різноманітних джерел. Коли інформація повторюється багато разів, ми починаємо вірити в неї — так працює когнітивне упередження під назвою ефект ілюзії правди.
Перший експеримент, який досліджує ефект ілюзії правди, провели науковці Лінн Хашер, Девід Гольдшейн з Університету Темпл та Томас Топіно з Університету Вілланова ще в 1977 році. Для студентів підготували 140 правильних та хибних тверджень з різних галузей: історія, наука, політика, спорт та інші. Там були такі твердження, як наприклад:
Правда: «Ернест Хемінгуей отримав Пулітцерівську премію за роман “Старий і море»
Неправда: “Літій — найважчий з металів” (літій — найлегший).
З усіх тверджень 20 повторили 3 рази, а студенти мали вказати, які твердження є правильними, а які — хибними.
Виявилось, що з кожним повторенням тверджень, учасники все більше набували впевненості, що сказане в них може бути правдою.
Вчені дійшли висновку, що повторення примушує нас вірити, що висловлена теза є правдою. Чим більше повторюються сказане, тим більше воно нам здається правдивим.
Ефект дії цього упередження посилюється, коли людина втомлена або її відволікає інша інформація. Зараз ми ми постійно перебуваємо в інформаційному шумі, тому піддатися впливу цього ефекту можна досить легко.
Протидіяти цьому когнітівному викривленню, окрім, звісно, боротьби з російською пропагандою, можна пам'ятаючи, що повторення тез — це намір нас переконати. Щоб зменшити ризик потрапляння під цей ефект, ми маємо аналізувати звідки, від кого, та коли саме з’являються повторювані меседжі. Також варто пам'ятати, що завжди слід перевіряти інформацію.