Ефект гало: як враження засліплює нас

Ілон Маск подобався нам до того моменту, допоки не став експертом з геополітики у твіттері. Здається, що більшість вважали його майже святим. Але чому ми так швидко і легко можемо захопитися незнайомою людиною?

Коли ми оцінюємо людину на основі всього одного враження — позитивного або негативного —, ми підпадаємо під дію когнітивного викривлення ефект гало. Це прояв стереотипного мислення: вважати, наприклад, що якщо людина досягає великих успіхів в бізнесі, то вона розумна і обізнана в багатьох інших сферах.

Дію цього ефекту ще в 1920 році описав Едвард Лі Торндайк. Він попросив військових дати характеристику своїм підлеглим, починаючи з їхньої зовнішності: оцінити силу голосу, їхню поставу та охайність. А потім перейти до оцінки їхніх розумових здібностей, лідерських та особистих якостей, вказавши їхню цінність для служби. Вчений виявив, що якщо військові вказували на хоча б одну привабливу рису у своїх підлеглих, то це зумовлювало усю подальшу оцінку: людина з гарним зовнішнім виглядом вважалась розумною, а також такою, що має лідерські навички та гарні особисті якості.

Через ефект гало ми починаємо мислити емоційно та автоматично, припиняємо брати до уваги інші чинники. Це може вплинути на наші судження та привести нас до неправильних висновків.

Ми знаємо, що не варто судити книгу за її обкладинкою. Тому, щоб не потрапити під дію цього когнітивного викривлення, ми маємо уникати перенесення враження від одного аспекту на інші аспекти та на предмет або людину загалом. Важливо не робити суджень поспіхом: слід взяти час на вивчення питання або відкласти його.

Також варто застосовувати наші аналітичні вміння та навички мислення: зірка, діяч культури або експерт є професіоналами в межах їхньої діяльності, а поза ними вони є такими ж людьми, як ми з вами. Варто це пам'ятати.

Нехай ефект гало не затьмарить ваші думки та рішення!

Як використовує російська пропаганда дію цього когнітивного упередження? Дивіться у відео.


Читайте також